Kaupunki taipuu tarkistamaan bussin reittiä Kulosaaren liikenneillassa

0
787

Hufvudstadsbladet kirjoitti Kulosaarelaisten 15.5.2014 liikenneillasta seuraavaa:

KAUPUNKI LUPAA TARKISTAA BUSSI 16:N REITTIÄ

Asukkaiden uutta reittiä koskevat kannanotot

  • Senaatintorin ympäristön korttelien elävöittäminen on epäonnistunut. Kaupunkilaiset eivät pääse kortteleihin kunnallisilla liikennevälineillä, metro on liian etäällä.
  • 80 000 tarpeettomasti ajettua kilometriä. 300 000 euroa joka vuosi.
  • ”Kumipyörämetro”. Nykyinen reitti 16 kilpailee metron kanssa.
  • Palvelutaso heikentynyt. Koululaiset, ikäihmiset, kauppiaat ja kaupungin kulttuuritarjonnasta kiinnostuneet kärsivät.

Kaksi vuotta on tyytymättömyys bussi 16:n uutta reittiä kohtaan purkautunut yleisönosastoissa ja asukasilloissa, tuloksetta. Nyt näyttää työ kantavan hedelmää: kaupunki lupaa tarkistaa uudelleen bussikarttaa.

Kun bussi nro 16 vielä ajeli Herttoniemestä Kulosaaren, Hakaniemen ja Kruununhaan kautta Hernesaareen se toimi eteläisten kaupunginosien elävänä yhteytenä.
”Sen reitillä oli seitsemän teatteria, viisi kirkkoa, yhdeksän museota, kaksi kauppahallia ja Senaatintorin tärkeä torikortteli. Me haluamme tuon reitin takaisin, mutta HSL on kieltäytynyt kuulemasta meitä,” sanoo kulosaarelainen Maija Pakoma. Hän on eräs niistä aktiivisista, jotka ovat aloitteellisia bussi 16:n reitin palauttamisessa.

Häntä tukee arkkitehti Heikki Kukkonen. Kukkonen on laskenut, että 300 metrin säteellä vanhan reitin pysäkeiltä asui 45 000 helsinkiläistä. Uusi reitti tavoittaa vain kolmasosan entisestä.

”Monet ovat tyytymättömiä. Kruununhaassa on palvelutaso alentunut ja pitkin Korkeavuorenkatua valittavat pienyrittäjät että asiakaskanta on pienentynyt. Aiempi bussireitti yhdisti itäiset kaupunginosat eteläisiin keskustan kautta, mutta nykyään tarvitaan useita vaihtoja kaupunginosasta toiseen.”

Kukkonen viittaa Tukholmaan, missä päätöksenteko on paikallistettu eri kaupunginosiin.

”Jokaisella suuremmalla kaupunginosalla on oikeus sanoa viimeinen sana rakentamisessa ja liikenneasioissa. Sama malli otetaan käyttöön Oslossa ja Kööpenhaminassa. Suomi on lähidemokratian kehitysmaa.”

Sekä Kukkonen että Pakoma ovat taistelleet saadakseen asukkaiden mielipiteet kuuluviin, vaikka Helsinginseudun liikenne, HSL, on moneen kertaan katsonut asian loppuunkäsitellyksi.

”Me olemme laskeneet busseissa kulkevia matkustajia monina päivinä voidaksemme osoittaa, että kukaan ei käytä nykyisiä reittejä. Olemme kirjoittaneet yleisönosastoihin, pommittaneet kaupunkia sähköposteilla ja järjestäneet tiedotustilaisuuksia. HSL:n päättäjät eivät ymmärrä, että olisi heidän etunsa palauttaa bussilinja. Se elvyttäisi Senaatintorin korttelit ja antaisi meille mahdollisuuden osallistua runsaaseen kulttuuritarjontaan.”

LiikenneiltaKB2

”Kustannustehokkaampaa nyt”

Petteri Kantokari, bussi 16:n HSL-vastaava on tietoinen turhautumisesta.”Meidän osaltamme asia on loppuunkäsitelty. Vanha reitti oli epäluotettava ja kallis, siksi siitä luovuttiin.”

Kantokarin mukaan ei voida tarkastella yhtä bussilinjaa erikseen, koska reitit suunnitellaan pakettiratkaisuina.

Asukkaat väittävät, että linjalla 16 on nyt vähemmän matkustajia kuin ennen?

”Ei voida verrata vanhaa reittiä katsomatta koko verkostoa. Totta on, että bussi 16 on joskus tyhjänä reitillä, mutta se on silti kustannustehokkaampi kuin vanha linja. Sitäpaitsi se pysyy aikataulussa.”

Monille asukkaille on tärkeää, että matkalla ei tarvitse vaihtaa kulkuneuvoa.
”Kyllä, olen ymmärtänyt, että monille ei käytetyllä ajalla ole merkitystä.”

Mitä vastaat siihen, että pienyritysten väitetään kärsivän?
”Sillä voi katsoa kieltämättä olevan sivuvaikutusta. Mutta onhan meillä raitiovaunuja eteläisissä kaupunginosissa. Aina sinne jotenkin pääsee.”

Kantokari sanoo kuitenkin, että hän on valmis keskustelemaan asukkaiden kanssa, ja sitä hän saikin tehdä torstaina kun satakunta yrittäjää ja asukasta Kulosaaresta, Kruununhaasta ja Merihaasta kerääntyi keskustelemaan ongelmasta kaupungin vastaavien virkamiesten ja päättäjien kanssa.

Heikki Kukkosen tehtävänä oli johtaa keskustelua, mutta jo ensimmäisten puheenvuorojen jälkeen kävi keskustelu kuumana. Kaksi tuntia kestänyt debatti johti kuitenkin tulokseen, kun Risto Rautava, kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja ja HSL:n hallituksen puheenjohtaja myöntyi ottamaan asian esille päättäjien joukossa.

”Yksi ehdotus oli antaa bussin kulkea Kauppatorille saakka. Tutkitaan nyt vaihtoehtoja ja palataan asiaan, sanoi Rautava HBL:n toimittajalle keskustelun päätyttyä.

Siis reitti voidaan vaihtaa entiseen?

”En voi luvata muutosta, mutta ehdotuksessa siirtää päätepysäkkiä keskustassa on pohdittavaa.”

Maija Pakoman mielestä tämä oli suuri edistysaskel.
”Fantastista! Tämä on paras juttu mitä on kuultu pitkään aikaan,” sanoo hän.

JOHANNA HÄGGBLOM, HBL

(suomensi Maria Laukka)