Kulosaaren veistotaide

0
713

Kulosaaressa on monia julkisia ja yksityisiä taideteoksia. Seuraavassa listassa ovat Helsingin kaupungin taidemuseon sivuilla esitellyt Kulosaaren veistostyöt.

  Tekijä
 Vuosi  Sijainti
Kasvu  Kain Tapper  1969 Kyösti Kalliontie 1
Kuoleva soturi Ben Renvall  1941 Leposaaren hautausmaa
Leikkivät pojat / Raivaajien kaivo Viktor Jansson  1942 Kramerin lehto Kulosaarentie
Tesseraktin varjo Håkan Simberg  2000 Relanderin aukio

Presidentti K. J. Ståhlbergin (1865-1952, tasavallan presidenttinä 1919-1925) muistolaatta on presidentin kotitalon edessä, Armas Lindgrenintie 10.  

rozentals1.jpg 

Latvialaisen taiteilijan Janis Rozentālsin ja laulaja Elli Forssellin muistolaatta on Kulosaarentiellä. lännestä tulevan luiskan kallioseinässä. Rozentāls (1866–1916) oli Latvian merkittävimpiä taiteilijoita. Hän asui Suomessa 1905–1916. Laatan on suunnitellut Janis Strupulis ja se paljastettiin 18. marraskuuta 2008.

waino_aaltonen_laatta.jpg

Wäinö Aaltosen puretun ateljeen kohdalle kivimuuriin on kiinnitetty
pronssinen muistolaatta. Muistolaatan on lahjoittanut Kulosaarelaiset ry  
vuonna 1992.

Sculptures in Kulosaari

There are numerous public and private sculptures on the island. The following list comprises those listed by the Helsinki City Art Museum website.

 Sculptor Year
Location
The Growth Kain Tapper  1969 Kyösti Kalliontie 1
Dying Warrior Ben Renvall  1941 Kulosaari graveyard on Leposaari island
Playing Boys III Viktor Jansson  1942 Kramer Park, Kulosaarentie
The Shadow of Tessaract Håkan Simberg   2000 Relanderin aukio

 

The plaque of Kaarlo Juho Ståhlberg commemorates the first President of the independent Republic of Finland. See picture above. The ex-President lived in Kulosaari, at Armas Lindgrenintie 10, for over 20 years until his death in 1952.

The plaque of Janis Rozentāls (1866–1916) and Elli Forssel is at Kulosaarentie, close to Kulosaari bridge. Rozentāls was a major Latvian painter, who lived in Kulosaari for years with his Finnish wife. The plaque is designed by Janis Strupulis and it was unveiled in November 2008. See picture above.