Elämää Kulosaaren motissa

0
685

Harvoin näkee kaupungin rakennustyömaalla yhtä ripeää työtä kuin viime kesäkuussa. Piikkaus murensi betonia. Hissi vietiin, portaat revittiin, kioski pantiin atomeiksi. Iso kone söi betonilaituria kuin näkkileipää. Katos revittiin ja vietiin kaatopaikalle.

Parissa kesäkuisessa viikossa oli Kulosaaren asukkaille tuttu metroasema päreinä. Piti hoppua. Kulosaarelaisille remontista oli kerrottu vain kuukautta aiemmin. Kaupungin hankesuunnitelma kesältä 2009 tosin tiesi kertoa: ”Suurimmaksi epäkohdaksi matkustajat ovat kokeneet liukuportaiden vähyyden ja aseman huonon kunnon”.

Kulosaarelaiset eivät tosin huomanneet, että heidän mielipidettään olisi kysytty. Mutta ei kai kaupunki asukkailleen valehtelisi?

 

Kiivaan työjakson jälkeen rakennustyömaalle laskeutui hiljaisuus. Koneet ja miehet katosivat.

Uuden aseman ilmoitettiin olevan valmiina syyskuussa. Metron korvasi bussilinja 16X, joka jostain syystä vie matkustajat itään. Miksi? Kulosaarelaisten mielipidettä asiasta ei kysytty.

Tuli syyskuu. Tuli lokakuu. Tuli marraskuu. Lumi peitti metroaseman rauniot, joilla työntekijä oli harvinaisempi näky kuin citykani.

Kiusa ei ole väliaikainen. Metroaseman puute jaksaa harmittaa joka ainoa arkiaamu. Kulosaarelaiset pärjäävät kuka mitenkin. Joku ostaa pyöräänsä nastarenkaat. Toinen käyttää joka päivä ylimääräisen puolituntisen ”korvaavaa” bussia metsästäen. Monet ovat antaneet periksi ja työntyvät ruuhkaan omalla autollaan.

Marraskuussa virkamies vastasi vihdoin valituksiin asemaremontin viipymisestä. Hän pahoitteli Helsingin Sanomissa suunnittelun virhettä. Kyllä, tyritty on. Edes rakennuslupa ei ollut selvillä, kun remonttiin ryhdyttiin. Munaus on aiheuttanut ylimääräisiä kustannuksia. Hänen listastaan oli tosin unohtunut korvaavien bussien hinta: 105 lähtöä jokaisena arkipäivänä, 97 lähtöä joka lauantai ja 83 lähtöä joka sunnuntai. Tämä tarkoittaa 705 saastuttavaa ja rämisevää diesel-bussia Kulosaaren kapeilla kaduilla joka ainoa viikko.

Olemme siis maksaneet seitsemän kuukauden aikana kaikkiaan lähes 20 000 bussin lähtöä – täysin turhaan, sillä koko tämän ajan olisimme voineet käyttää metroa. Kaupunki panee rahansa tähän, ja vie meiltä kirjaston? Entä mitä pitää ajatella täysin tarpeettoman bussirallin ympäristövaikutuksista? Kaupungin esimerkki ei juuri inspiroi asukasta ympäristötekoihin. 

Bussiralli jatkuu ainakin pari kuukautta. Viivettä lehdessä harmitellut virkamies unohti korvaavien bussien kustannukset varmaan täysin tahattomasti. Ei kai kaupunki asukkailleen valehtelisi?

Hiljaisuus metroasemalla jatkuu. Metro hidastaa vauhtiaan ja hiipii raunioiden läpi kuin häveten. Hävityksen kauhistusta koristaa rätti, joka vakuuttaa, että remontti saadaan loppuun tammikuussa. 

Viimeisin takaraja Kulosaaren metroaseman remontin päätökselle on huhtikuu. Onkohan tämä metroviranomaisen viimeinen sana? Ei kai kaupunki asukkailleen valehtelisi?

kbasema 5.jpg